Telekom

Telekommunikation är överföring av information med hjälp av olika typer av teknik via kabel, radio, optiska eller andra elektromagnetiska system. Det härrör från människors önskan att kommunicera över ett större avstånd än vad som är möjligt med den mänskliga rösten, men med en liknande grad av ändamålsenlighet; därför undantas långsamma system (som postväsendet) från denna kategori. Överföringsmedier inom telekommunikation har utvecklats genom flera tekniknivåer, från beacons och andra visuella signaler (som röksignaler, semafortelegrafer, signalflaggor och optiska heliografer) till elektriska kablar och elektromagnetisk strålning, inklusive ljus. Sådana överföringsvägar är ofta uppdelade i kommunikationskanaler, som har fördelen att multiplexera flera samtidiga kommunikationssessioner. Andra exempel på förmodern långdistanskommunikation inkluderar akustiska meddelanden som kodade trumslag, horn som blåses i lungorna och höga visslingar. 1900- och 2000-talets teknologier för långdistanskommunikation inkluderar vanligtvis elektriska och elektromagnetiska teknologier som telegraf, telefon, tv och teletyp, nätverk, radio, mikrovågsöverföring, optiska fibrer och kommunikationssatelliter.

På dagens marknad har telekommunikationsföretag ett marknadsvärde på över 200 miljarder dollar. De tillhandahåller kommunikationstjänster inklusive kabel-TV, mobiltelefoner och tillgång till internet. Dessa produkter finns överallt och konsumenterna har otaliga möjligheter till kommunikation. Och telekommunikationsföretag erbjuder alla typer av paket, från enstaka kanaler till all inclusive-erbjudanden. Konsumenter som vill starta företag eller försörja sig på att streama video vänder sig till teleföretag för internet och hostingtjänster. Dessa företag erbjuder även mobiltelefoner och telefonenheter av alla märken och modeller. När det kommer till tv-erbjudanden säljer de även kanalprenumerationer, antingen individuellt eller med allt-i-ett-paket för allt tittarna vill ha. Det är konkurrensen mellan de stora telekombolagen som driver innovation, från äldre mobiltorn till senaste 5G till mobila enheter. Internethotell är också en vanlig affärsmodell för dessa företag. Det är vanligt att skicka Internetmeddelanden över de senaste fiberoptiska kablarna i gigabyteområdet, långt ifrån uppringda förbindelser eller tidigare sändningar i det tvåsiffriga megabyteområdet. Detta möjliggör smidig streaming av TV-program eller att hålla virtuella möten med affärspartners eller kunder. Det är en bra lösning i dagens miljö, vilket möjliggör asymmetriska affärsmöjligheter. Och den mobila marknaden är nu överkomlig och tillgänglig för nästan alla.